Betech Seals

23.05 2017

Partner eller medarbejder? Betech har fået begge dele.

" Betech A/S har afdelinger i Herlev, Bramming, Køge og Kina og er en af de absolutte sværvægtere inden for pakninger og tætninger til industrien. Administrerende direktør Claus Nielsen valgte i 2009 at outsource alle de danske afdelingers it-funktioner til M Data. I stedet for en intern it-medarbejder har virksomheden nu en fast it-konsulent fra M Data, der kommer en gang om ugen og derudover står til rådighed som support. "

 

Claus Nielsen, hvordan startede jeres samarbejde med M Data?

Det kom i stand sådan lidt ad gangen. I første omgang overtog de alt med netværk, infrastruktur og serverdrift, mens vi selv nørklede rundt med den daglige troubleshooting. Næste skridt var en timeprisaftale, hvor M Data overtog næsten alle it-relaterede opgaver, men hvor vi stadig lavede lidt fejlsøgning selv. Det endelige skridt blev at outsource hele it-driften til M Data, så de nu faktisk fungerer som vores interne it-afdeling.

Hvordan fungerer samarbejdet i praksis?

Hver onsdag kommer en fast konsulent fra M Data og tager sig af alt, hvad der er kommet af it-opgaver siden onsdagen i ugen inden. Han kommer på samme tidspunkt hver gang og bliver her, indtil han er færdig. Det betyder, at vi kender ham og opfatter ham som en af vore.

Hvordan kan du være sikker på, at det kan betale sig at hyre et helt firma?

En aftale som vores er selvfølgelig i høj grad baseret på tillid. Jeg skal kunne stole på, at M Data bruger vores penge, som om det var deres egne. Som om de var en intern afdeling af Betech. Hvis de opførte sig mere som sælgere end som rådgivere, ville det selvfølgelig ikke kunne fungere. Samarbejdet rummer nemlig meget mere end support. Vi har ikke budget til en jævn strøm af investeringer i ny software eller hardware, så vi læner os op ad M Datas rådgivning omkring, hvornår det er klogt at købe nyt, og hvornår vi kan undvære.

Hvad vil I konkret gerne have ud af samarbejdet?

Vi ville gerne stabilisere udgifterne til it, og det har vi opnået ved at betale en enhedspris for at overlade alt til M Data. Vi skal have en stabil platform, og i tilfælde af nedbrud skal vi hurtigt kunne komme op og køre igen. Vi har fabrikker og datterselskaber mange andre steder end her i Herlev, og vores repræsentanter rundt om i verden skal også have adgang til it-førstehjælp, uanset om de ringer fra en messe i Tyskland eller et hotelværelse i Kina. Det er egentlig meget enkelt: Får jeg hjælp til at komme videre, så jeg ikke spilder dyr produktionstid pga. it-problemer? Det gør jeg – derfor er pengene givet godt ud.

Hvorfor ansætter I ikke bare selv en dygtig it-medarbejder?

Det synes vi egentlig også, vi har gjort! Fordelen er bare, at M Data servicere os langt bedre. Det ville være uhyre svært at finde en, der havde spids kompetencer på alle relevante områder. Og hvordan skulle vi sikre os, at vedkommende hele tiden var på forkant med udviklingen? Og hvem skulle træde til i forbindelse med ferie, sygdom osv?. M Data har stillet en fast medarbejder til rådighed, men via ham har vi adgang til et helt firma. Det gør os langt mindre sårbare, og vi får langt flere kompetencer for pengene.

 

Ville I anbefale outsourcing som et alternativ til en intern it-medarbejder?

Vi tænker faktisk ikke på det som outsourcing! Vi har insourcet en teknisk kompetence. Vi opfatter konsulenten fra M Data som en kollega, men der er bare den bonus, at han har et firma i ryggen. Så faktisk har vi fået det bedste af to verdener.

 

Betech A/S IT-setup:

  • Klientmiljø bestående af tynde klienter (70 %) og notebooks (30 %)
  • Microsoft Hyper-V-platform – Windows Server 2008 R2 Datacenter dubleret (2 x HP DL380G7)
  • HP Storage-løsning – P2000 dual SAN
  • Symantec Backup Exec-software med 2 tapedrev
  • SAP-servere – adskilt SAP-driftsmiljø og SAP-testmiljø
  • Fiberforbindelser til data og IP-telefoni (egen central)
  • Image-administration på notebooks
  • Trend Micro antivirus
  • Herlev, Køge, Bramming og Kina koblet sammen netværksmæssigt vha. SonicWALL-produkter